Öncelikle tapu harcının ve emlak vergisi ödemesinin kim tarafından yapılacağı netleştirilmelidir. Emlakçı ödemesi ve tapu ile dosya, sigorta masrafları da hesaba katılmalıdır. Uygun olan banka araştırılmalı ve net kredi tutarı ve uygun vade tercihi de yapılmalıdır. Tapu fotokopisi dahil olmak üzere istenilmiş olan tüm evrak ile de bankaya başvurulmalıdır. Ödemenin de nasıl yapılacağı netleşmeli, banka hesabının üst transfer limiti kontrolden geçmelidir.
Zorunlu Deprem
Sigortası yani daha genel tabir ile DASK yaptırılmalı yahut geçerliliği kontrol
edilmelidir. Konutun bağlı olduğu belediyeye gidip rayiç bedeli alınmalı ve
emlak vergisi ödemesi yapılmalıdır. Bankadan ipotek evrakları alınmalı ve
ipotek yetkilisinin bilgileri istenmelidir. Tapunun sahibi ya da tapunun vekili
gerekli olan evraklar ile beraber tapu müdürlüğüne başvuruda bulunmalıdır. SMS
olarak gelmiş olan randevu bilgilerine göre de harç ödemesi yapılmalıdır.
Bankanın ipotek yetkilisine randevunun günü ve saati bildirilmelidir.
Tapu Gününde Yapılacak İşlemler
Randevunun saatinde
tapuda bütün alıcılar ve satıcılar yahut vekilleri, kimlik belgeleri ile
hazırda olmalıdır. Okuması yazması olmayan alıcılar ya da satıcılar için ise
akrabalık bağı bulunmayan iki şahit lazımdır. Ödenen harcın dekontları işlemi
yapacak olan memura verilmelidir. Akit odasında satışın bütün evrakları, tüm
alıcılar ve de satıcılar tarafından imzalanmalıdır. Kredi kullanılmış ise
bankaya gidilip, kredi açılış evrakları imzalanmalıdır.
Tapu Gününden Sonra Yapılacak İşlemler
Faturaların taşıma
işlemleri için ilgili kurumlara gidilmelidir. Nüfus Müdürlüğüne gidilerek
ikametgah taşınma işlemleri yapılmalıdır. İlgili olan belediyeye emlak vergisi bildiriminde de
bulunulmalıdır.
Tapu Harcı ve Emlak Vergisi Ödemesini Yapacak Kişi
Tapu aşamalarına
başlamadan ve hatta fiyat pazarlığı sürecinde de bu tarz ödemeleri kimin
yapacak olduğunu netleştirmek, süreçte çeşitli sorunlar çıkmaması bakımından
önem taşır.
Geçmiş yılların ve
satışın yapılmış olduğu yıldaki emlak vergisi ödemesini satıcı kendi yapar.
Belediyede gidilerek
rayiç bedel alınması için öncelikle içinde bulunulmuş olan yılın ya da varsa
ödenmeyen geçmiş yıldaki emlak vergisi ödemelerinin yapılması gereklidir. Bu
durumda, çoğunlukla alınan hizmetlerin karşılığı olarak da belediyeye bir bedel
ödemesi yapılır ve ödeme tapu sahibi adına çıkacağı için de bu ödemeyi
satıcının yapıyor olması genel bir piyasa uygulaması olarak geçer.
Tapu Harcı Ve Tapunun Döner Sermaye Bedeli Yarı Yarıya Ödenir
Tapu harcının ve
döner sermaye ödemesinin alıcının ve satıcının adına ayrı ayrı tahakkuku
vardır. Yani tapu ödemeleri, mevzuatlar gereğince alıcı ve satıcı yarı yarıya
yapacaktır. Ülkemizde genel bir uygulama olarak bu ödemeler, alıcının
sorumluluğunda yapılır. Bundan dolayı tapu işlemlerine geçmeden önce de bu
durumu konuşup netleştirmek, iki taraf için de büyük bir öneme sahiptir.
Belediyeden Rayiç Bedel Alınmalı ve Emlak Vergisinin Ödemesi Yapılmalı
Tapuya gitmeden önce
de konutun bağlı olduğu belediyeden rayiç bedel alınması gerekir. Bu süreçte
alıcının yasal yetkisi bulunmadığı için belediyeye satıcının gitmesi daha
uygundur.